Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nepodnikat část další... Že by pracovní zákoník...?

Z mého dosavadní zkušenosti jsem byl zvyklý, že dohoda (ač mluvená či psaná) se dodrží. Pokud jedna strana dohodu poruší, může i druhá strana své povinnosti nedodržet. Je to logické a přirozené. Dokud však nezasáhne vyšší moc.

Kde bych začal...

Jedna nejmenovaná kolegyně k nám měla nastoupit na pozici pomocná síla v kuchyni v polovině prosince. Dokonce než nastoupila, pozval jsem paní k nám na pár dní tzv. na zkušenou. Aby si člověk ten hotel prohlídl, jak pracujeme, kdo tady pracuje a samozřejmě, abychom se podívali, jaký má ten člověk přístup k práci. Prostě, aby jsme se vzájemně poznali a zjistili, zda to oběma stranám vyhovuje, než se definitivně rozhodneme pro dlouhodobou spolupráci.

Paní tedy odpracovala tuším, že 4 dny, kdy si to tady vyzkoušela, někdy na začátku prosince. Poté nám sdělila, že souhlasí a bude u nás pracovat. Samozřejmě i za tyto zkušební dny dostala zaplaceno.

S šéfkuchařem jsme byli rádi, jelikož se nám paní zdála velmi pracovitá, solidní a se zájmem nám pomoct zajet naši první sezónu. Bylo nás málo, ale vrhli jsme se do toho s elánem, chutí a radostí z práce a hlavně spolupráce. Bylo před Vánoci a paní se mě zeptala, jestli nemá upéct cukroví pro hosty. Ach, ten pocit, když má někdo zájem a vymyslí něco navíc. Se slovy, jestli má sílu a energii, tak budu jedině rád.

Po čtyřech dnech jsem musel odjet na nějaké schůzky do Prahy a vrátil jsem se asi až druhý den. A čekalo mě překvapení.

Šéfkuchař mi sdělil, že paní měla mít dva dny volno, a že odjela domů do Prahy, se slovy, že se nejspíš už nevrátí. Nechápal jsem...

Pak mi paní zavolala a už to jelo... Zkráceně řečeno nesedla si s šéfkuchařem a nechtěla s ním dále pracovat. Paradoxní je, že paní s mým šéfkuchařem již v minulosti pracovali a znali se. Věděla do čeho jde a s kým bude spolupracovat. No nic, stane se. Paní mi dokonce do telefonu říkala, že by dále pokračovala, pokud bych však svého šéfkuchaře vyhodil. To mě pochopíte, že nepřichází samozřejmě v úvahu. Tak jsem s lítostí paní zavolal, že pokud nechce s pracovat s mým šéfkuchařem, tak budeme muset ukončit daný pracovní poměr, ač nerad.

Paní mi tedy napsala, že k 22. prosinci chce ukončit pracovní poměr. Můj účetní tak vykonal a odhlásil paní. Na to mi druhý den zaslala nějakou neschopenku. Konzultoval jsem to s mým účetním a zdálo se nám to jako nekalé počínání vůči nám zaměstnavateli a státu. No, jednoduše chtěla paní vyždímat ze systému, co bylo možné. Ignoroval jsem to tedy ač jsem věděl, že nejspíše neuspěji, avšak tomuto chování jsem chtěl vzdorovat, co šlo. V e-mailu nám pošle, že končí k nějakému datu a pak ještě zkouší všemožné odbočky.

Nakonec to dospělo k tomu, že nás paní udala na inspekci práce. Za prvé za tu neschopenku, že jsme nepřijali a za druhé za "neúnosné" přesčasy, které jsme ji nutili dělat.

Musím přiznat, že inspekce práce k tomu přistupovala velmi realisticky a věděla, že paní využívá jen systému, a že tak musí postupovat dle zákona. V podstatě mě naprosto chápali.

Přesčasy - veškeré odpracované hodiny měla paní zaplacené. Stěžovala si na přesčasy... Proč? Vždyť ona se mě sama zeptala, že by chtěla udělat cukroví pro hosty, to jí stálo spousty času navíc, ale bylo to především její rozhodnutí a naše společná domluva. Zákon mi prý říká, dle inspekce práce, že pokud se dělá více přesčasů opakovaně, neumím plánovat směny nebo, že musím nabrat další pracovníka. Pokud mi tedy zákon najde a zaplatí (superhrubou mzdu) dalšího pracovníka, tak prosím.

Neschopenka doručená po ukončení poměru - 20. prosince paní poslala e-mail, kde žádá o ukončení pracovního poměru k 22. prosinci. 21. prosince však zasílá neschopenku. Inspekce tvrdí, dle zákona, že i přesto, že je evidentní ukončení pracovního poměru po e-mailu ze strany zaměstnance a je evidentní, že paní jedná nekale, není to dostatečné, tedy podepsané ze strany zaměstnance. Zákon toto nekalé jednání akceptuje a podporuje, hrůza. Naopak říká, že je za to vše zodpovědný zaměstnavatel.

No nic, očekával jsem, že zákoník práce se zastává zaměstnance, a že nemohu než se podvolit zákonu, vše jsme tedy s inspektorátem práce opravili, neschopnost vyplatili a po papírování jsem v dobré vůli zaslal poštou řádnou výpověď. A hle, dle referenčního čísla a informace české pošty byl adresát nezastižen. Paní mi říkala, že jí na poště zkomolili jméno a proto to nebylo doručeno, a že je to moje zodpovědnost (poslal jsem informaci z české pošty o nezastižení adresáta Inspekci práce a nic). Tak předala i na inspektorát práce. Inspektorát práce mi sdělil, že je to má zodpovědnost (nedoručení), a že to musím napravit. Nabídl jsem tedy, že by to moje partnerka paní předala osobně v Praze, aby to podepsala a bylo to uzavřené. Načež se paní ohradila, že se bojí zneužití jejich osobních dokumentů. Tak jsem ji napsal, že se tam ve čtvrtek odpoledne otočím a dám jí to osobně. Ještě neodepsala... Obávám se, že se jen brání doručení výpovědi, aby mohla ždímat mě i stát. Nejhorší je, že je to v rámci zákona, že může, že jí to je dovoleno Inspektorátem práce a podporováno. 

A to je to, co se mi nelíbí - pokud je tu dohoda mezi dvěma stranami, kdy si každá vyjedná své benefity nebo se na něčem dohodnou (ať už výpověď po e-mailu), tak to zaměstnanec může zpětně odvolat a stát ho v tom podpoří. Vztah zaměstnance a zaměstnavatele je komplikovaný, ale aby existoval zákon, kdy je jedna strana doslova šikanována, se mi zdá divné. Jsem pro uzavření dohod mezi oběma stranami a v případě porušení jedné strany vymáhání práva dle uzavřených podmínek. A ne nadržování jedné straně dle zákona!

A opět za co, že stát nám bere takové množství peněz prostřednictvím daní, poplatků a odvodů?

 

Autor: Radek Ketzl | úterý 20.3.2018 11:39 | karma článku: 30,69 | přečteno: 1147x
  • Další články autora

Radek Ketzl

Bez voleb a s koncentráky v Německu

Již před březnem 2020 jsme nežili ve svobodné společnosti. Můžeme říci, že jistá míra totalita byla i před tím. Politici však využili koronavirus ve svůj prospěch a náš život nabral jiný rozměr.

18.2.2021 v 12:39 | Karma: 19,33 | Přečteno: 474x | Diskuse| Politika

Radek Ketzl

Napsal jsem Babišovi prosbu

Zoufalství se o mě pokouší. Zavřou nás znovu? Na jak dlouho? Budeme mít na provozní náklady? Budeme mít na splátky úvěru? Budeme mít na to, abychom nahradili rozbitou postel, světlo v hotelovém pokoji?

14.12.2020 v 11:59 | Karma: 19,60 | Přečteno: 876x | Diskuse| Politika

Radek Ketzl

Podařilo se jim to

Našli si důvod, kterým nás začali ovládat. Někteří jsou obětní beránci, někteří (jako Hamáček a spol.) to dělají za jediným cílem, ovládnout nás.

10.12.2020 v 11:00 | Karma: 27,62 | Přečteno: 841x | Diskuse| Politika

Radek Ketzl

S Covidem k totalitě

Cesta k totalitě vydlážděná jak jinak než dobrými skutky našich hodných a tvrdě pracujících vládních představitelů. Za přikyvování občanů a médií.

23.10.2020 v 10:21 | Karma: 16,48 | Přečteno: 336x | Diskuse| Politika

Radek Ketzl

Nejsem majetkem státu!

A přesto mám pořád pocit, že někde v Katastru občanů ČR mám v kolonce Vlastnické právo napsáno "Stát (Vlády) ČR".

4.2.2020 v 13:54 | Karma: 33,52 | Přečteno: 1138x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1228x
Podnikatel

 

Seznam rubrik